Cultuurshock - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Iris Tax - WaarBenJij.nu Cultuurshock - Reisverslag uit Kuopio, Finland van Iris Tax - WaarBenJij.nu

Cultuurshock

Blijf op de hoogte en volg Iris

22 September 2017 | Finland, Kuopio

Hallo iedereen!
Ik ben nu al ruim 3 weken in Finland en ik heb al een hoop gezien en meegemaakt. 3 van de 7 vakken zijn begonnen en ze zijn allemaal heel interessant (ik heb een foto toegevoegd van alle vakken die ik hier ga volgen). Ik ben na 10 november al klaar (tenzij ik een herkansing moet doen eind november). Ik heb al 2 tripjes gepland voor na die tijd. 12 tot 14 november ga ik met een cruiseschip naar Stockholm. Daar kunnen we een dag cultuur snuiven, daarna gaan we weer met het cruiseschip terug. 2 tot 7 december ga ik naar Lapland. Hier ga ik onder andere naar een rendieren boerderij, op husky safari en naar santa clause village. Ik heb er nu al super veel zin in en misschien plan ik nog meer, want ik heb dan toch de tijd (en hopelijk ook het geld).
ESN KISA is de studenten vereniging voor buitenlandse studenten. Zij organiseren deze tripjes, maar ook andere evenementen. Het eerste weekend na de introductie hadden ze een (bos)wandeling naar het Vuorilampimeer georganiseerd, waar we samen zouden BBQen. De omgeving was echt prachtig, maar de BBQ was een klein kampvuurtje dat je zelf moest maken. Echt veel hebben we dus niet gegeten, want het duurde eeuwen voordat iets gaar was. Het was wel heel gezellig en ik heb veel nieuwe mensen ontmoet, dus al met al was het een zeer geslaagde dag. Verder was er dinsdagavond een wandeling naar the puijon tower, dit was georganiseerd door de gemeente zelf. Veel mensen uit Kuopio kwamen en brachten lantaarns mee (het deed me denken aan Sint Maarten) en de hele massa liep door het bos naar de toren. De toren zelf is 75 meter hoog, dus ik heb veel traptreden moeten beklimmen, maar het was zeker de moeite waard (kijk maar naar de foto's ;D). Ook heb ik in m'n eentje veel gewandeld, want nu kan het nog (het wordt nogal koud hier).
Allemaal leuk en aardig, het Finse landschap is schitterend, maar de cultuur is af en toe een beetje apart. Er wordt hier best veel gefietst (dus niks raars), maar je ziet hier geen omafietsen zoals in Nederland. Op de eerste dag realiseerde ik me op de terugweg waarom. Kuopio heeft meer hoogteverschillen dan Nederland (maar ja, welk land niet?). Ik woon op een berg en de universiteit ligt ongeveer 60 meter lager, verspreid over ongeveer 2 kilometer. Naar de universiteit fietsen is dus super makkelijk, de terugweg niet zo. Een pluspunt, ik krijg hier in ieder geval genoeg beweging. Verder werkt de universiteit hier ook iets anders dan thuis. De leraren willen aangesproken worden met hun voornaam. De lunch begint al om 11 uur en dan is het dus ook super druk. Studenten bij een studentenverenigingen hebben een bepaalde kleur overall en krijgen een patch voor elk feest waar ze naartoe gaan. De overall wordt gedragen naar feestjes en zelf naar de uni. Bovendien mogen de overalls niet gewassen worden, want dat brengt ongeluk. Wel mag je met je overall in een meer zwemmen. Ik heb een blauwe overall, want dat is de kleur van ESN KISA.
Boodschappen doen hier is nog altijd een uitdaging. De eerste week kocht ik 2 pakken yoghurt in plaats van 1 pak melk en 1 pak yoghurt. De bloemkool hier is echt heel klein. Het bier is niet zo goed als in Nederland, maar het is wel te drinken. Alles hier is iets duurder, maar dat was wel te verwachten. Wat ik echter niet had verwacht, is dat er in elke supermarkt gokautomaten zijn (zelfs in een super kleine supermarkt). Het is hier blijkbaar heel normaal om op elk moment van de dag te gokken in een supermarkt.
Oké, meer opmerkelijke dingen heb ik niet meegemaakt, dus dit was het voor nu!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Kuopio

Iris

Voor mijn minor studeer ik 1 semester in Finland. Hier zet ik mijn studie Public Health voort.

Actief sinds 05 Sept. 2017
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 2665

Voorgaande reizen:

01 September 2017 - 20 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: